عقاب خاموش
عکسی از نمونهء اثباتگر تکنولوژی جنگنده بمب افکن F-15SE
.
جنگنده تازه وارد F-15SE موسوم به عقاب خاموش (ساکت) یا Silent Eagle، گونه بهبود یافته جنگنده F-15E است که توسط کمپانی بوئینگ و با استفادهء گسترده از جزئیات جنگندههای نسل پنجم همچون محفظه حمل جنگ افزار و مواد جاذب رادار طراحی شده است.
نمونهء اثباتگر تکنولوژی جنگنده F-15SE نخستین بار به تاریخ 17 مارچ 2009 توسط بوئینگ به نمایش گذاشته شد. جنگنده F-15SE، تکنولوژیهای بکار گرفته شده در جنگندههای نسل پنجم همچون «مواد جاذب رادار» را جهت کاهش میزان سطح مقطع راداری (RCS) بکار خواهد گرفت. جزئیاتی که باعث تمیز دادن این جنگنده از نمونه F-15E میشود، یکی تانکهای سوخت تطبیقی با بدنه (CFT) هستند که قرار است به عنوان پوششی برای مخفی نگه داشتن جنگ افزارهایی که درون بدنه هواپیما نصب شدهاند بکار گرفته شوند و دیگری سکانهای عمودی هستند که با زاویهء 15 درجه به سمت بیرون کج شدهاند تا از میزان سطح مقطع راداری هواپیما بکاهند. محفظه درونی نصب جنگ افزار، تقریبن به اندازهء هر تانک سوخت تطبیقی فضا اشغال میکند. در جنگنده F-15SE قرار است هرجا که نیاز باشد، از مواد جاذب رادار استفاده شود. عقاب خاموش قرار است به یاری سایر گونههای قدیمیتر اف-15 در کشورهای اسرائیل، عربستان سعودی، ژاپن و کره جنوبی بشتابد.
بر خلاف جنگنده اف-22 که کنگره ایالات متحده به دلیل استفاده فراوان از تکنولوژی پنهانکاری و همچنین دارا بودن کامپیوتر بسیار پیشرفته، صدور آن را به خارج از کشور ممنوع اعلام کرده است، جنگنده F-15SE به اندازهای از تکنیک پنهانکاری بهره برده است که منعی برای صادرات از دید دولتمردان ایالات متحده نداشته باشد. بوئینگ همچنین اعلام کرده است که میزان بکارگیری تکنولوژی پنهانکاری نسل پنجم جنگندهها در نمای ظاهری F-15SE از هواپیمایی در حد جنگنده F-35 فراتر نرفته است. در جنگنده F-15SE از رادار نوع فازی آرایهای (AESA) ساخت کمپانی Raytheon استفاده شده و یک سیستم جنگ الکترونیک جدید ساخت BAe Systems (صنایع هوافضای بریتانیا) در آن نصب شده است. تکنولوژی پنهانکاری، کارکرد جنگنده را در ماموریتهای هوا به هوا، بهبود بسیاری میبخشد؛ اما این ویژگی، تأثیر اندکی بر ماموریتهای هوا به زمین در برابر رادارهای زمینی دارد.
به تاریخ مارچ 2009، کمپانی بوئینگ به طور رسمی جنگنده F-15 Silent Eagle را معرفی کرد و اقدام به بازاریابی جهان برای آن نمود. این جنگنده، هم توانایی حمل جنگ افزار در جایگاههای مخفی درونی خود را دارد و هم مانند F-15E قادر است در جایگاههای سخت زیر بالها، آنها را بیاویزد. در قیاس با جنگندهء نسل پنجمی همچون اف-22، جنگنده F-15SE قیمت بسیار کمتری دارد و این امر کمک شایانی به به بازاریابی و فروش جهانی آن میکند. البته جنگنده F-15SE همچون اف-35 نیازمند مجوز ویژه صادرات میباشد. قیمت این جنگنده توسط بوئینگ چیزی در حدود 100 میلیون دلار آمریکا گمانهزنی شده است که این رقم، شامل هزینهء قطعات یدکی و پشتیبانیهای لازم نیز میشود. بوئینگ اکنون به دنبال یافتن شرکایی دیگر جهت تولید این جنگنده است تا با کمک آنها بتواند هزینه و قیمت تمام شده را کاهش دهد و ریسک تولید را پایین بیاورد.
تاکنون بررسیهای گوناگونی برای یافتن راههای کاهش سطح مقطع راداری صورت گرفته است. به تاریخ ژوئن 2009، بوئینگ اعلام کرد که برنامهای برای پرواز آزمایشی Silent Eagle در سه ماهه سوم سال 2010 تدارک دیده است. در طی ماههای آگوست و سپتامبر 2009، کمپانی بوئینگ، یک سری آزمایشات سنجش سطح مقطع راداری با استفاده از مواد گوناگون جاذب امواج رادار بر روی جنگنده F-15E به انجام رساند تا توانست مناسبترین پوشش را برای F-15SE انتخاب کند.
به تاریخ سپتامبر 2009، عربستان سعودی گزارش داد که درنظر دارد شمار 72 فروند جنگنده ضربتی اف-15 را خریداری کند. اگرچه سعودیها دقیقن گونهء مورد نظرشان را مشخص نکردهاند اما برای دراختیارگیری Silent Eagle علاقمندی نشان دادهاند. نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی (RSAF)، پیشتر 72 فروند جنگنده پیشرفته یوروفایتر تایفون را از بریتانیا خریداری کرده بود که به تدریج در حال دریافت آنها میباشد. سعودیها همچنین 72 فروند جنگنده بمب افکن F-15S را که گونه بسیار ضعیف شده F-15E میباشد در خدمت دارند.
ویژگیها
وظیفه: جنگنده چندمنظوره
سازنده: کمپانی هواپیماسازی بوئینگ (قسمت سیستمهای دفاعی)
نخستین پرواز: پیش بینی شده برای سال 2010
وضعیت: در حال طراحی
تعداد ساخته شده: یک نمونه نمایشی
قیمت: 100 میلیون دلار (قیمت متوسط برآورده شده در سال 2009)
برگرفته شده از: جنگنده بمب افکن F-15E Strike Eagle
ویژگیهای عمومی
خدمه: 2 نفر
طول: 63 فوت و 8 اینچ = 19 متر و 43 سانتی متر
دهانه بال: 42 فوت و 8 اینچ = 13 متر و 5 سانتی متر
ارتفاع: 18 فوت و 5 اینچ = 5 متر و 63 سانتی متر
مساحت بال: 608 فوت مربع = 56.5 متر مربع
وزن خالی: 31700 پوند = 14300 کیلوگرم
بیشترین وزن قابل برخاست: 81000 پوند = 36700 کیلوگرم
پیشرانه: دو موتور توربوفن ساخت پرات اند ویتنی F100-229 با کشش 29000 پوند (129 کیلونیوتن) برای هر کدام
توانمندی
بیشترین سرعت: بیش از 2.5 ماخ = 1650 مایل بر ساعت = 2650 کیلومتر بر ساعت
شعاع جنگی: 800 ناتیکال مایل
برد عبوری: 2400 مایل = 2100 ناتیکال مایل = 3900 کیلومتر با درنظر گرفتن تانکهای سوخت تطبیقی و سه مخزن سوخت خارجی
سقف پرواز خدمتی: 60 هزار فوت = 18200 متر
نرخ اوجگیری: بیش از 50 هزار فوت بر دقیقه = 245 متر بر ثانیه
آویونیک
رادار فازی آرایهای APG-82 ساخت کمپانی Raytheon
سامانه جنگ الکترونیک DEWS ساخت صنایع هوافضای بریتانیا (BAe)
سامانه کنترل پرواز دیجیتال DFCS
سامانه نشانهروی پیشرفته الکترواپتیکال و سامانه جستجوگر مادون قرمز (IRST) ساخت لاکهید مارتین
سامانه ارتباط دادهای Link-16
.
.
.
جنگ افزارها
8 جایگاه موشکهای هوا به هوا
15 جایگاه جنگ افزارهای هوا به زمین
یک دستگاه مسلسل 20 م م از نوع M61 Vulcan با 510 تیر فشنگ
انواع بمب، موشک و تانکهای سوخت خارجی (قابل رهاسازی)
جنگنده بمب افکن F-15SE همانند استرایک ایگل و اف-4 فانتوم، قادر است تقریبن تا 29500 پوند، همه گونه جنگ افزاری را که در نیروی هوایی ایالات متحده موجود است، مورد استفاده قرار دهد. این جنگ افزارها میتوانند انواع بمبهای هدایت لیزری/ماهوارهای سری GBU، انواع موشکهای سایدوایندر و آمرام، بمبهای سقوط آزاد سری MK و ... باشند. در لیست زیر، نام برخی از این جنگ افزارها را مشاهده میفرمایید:
بمب هدایت شونده 250 پوندی کم ضخامت GBU-39 SDB
بمب 2000 پوندی سقوط آزاد MK-84
بمب 2000 پوندی سقوط آزاد تأخیری MK-84
بمب 500 پوندی سقوط آزاد MK-82
بمب 500 پوندی سقوط آزاد تأخیری MK-82
بمب هدایت شونده ماهواره ای – لیزری L.JDAM از نوع GBU-54
بمب 2000 پوندی هدایت شونده با ماهواره سری JDAM از نوع GBU-31
بمب 500 پوندی هدایت شونده با ماهواره سری JDAM از نوع GBU-38
موشک هوا به زمین هدایت شونده مادون قرمز ماوریک AGM-65
بمب هدایت شونده لیزری GBU-10
بمب هدایت شونده لیزری GBU-12
بمب هدایت شونده لیزری GBU-24
بمب هدایت شونده لیزری GBU-28
موشک هوا به هوای سایدوایندر AIM-9
موشک هوا به هوای آمرام AIM-120
موشک کروز JASSM با برد بیش از 370 کیلومتر
موشک کروز SLAM-ER با برد بیش از 240 کیلومتر
ادامه دارد.
با درود به آرش عزیز
پاسخحذفمن وبلاگ شما را همیشه در طول چند سال گذشته می خوانم و بسیار لذت می برم و به اطلاعاتم افزدوه می شود... اما از شما ۱ انتقاد داشتم امیدوارم به درخواست من نیز فکر کنید...شما در وبلاگتان همیشه پیرامون دلاوران ارتش ایران می نویسید اما هیچ گاه پیرامون افسران و دلاوری های ژاندارمری مطلب نمی گذارید... شما که خودتان استاد هستید و میدانید افسران ارتش و ژاندارمری همه از دانشکده افسری بودند و پس از طی دوره ۳ ساله به نیروهای سه گانه ارتش و ژاندارمری تقسیم می شدند...به هر حال من خیلی دوست دارم مطالبی هم از ژاندارمری در وبلاگتان ببینم... همانطور که میدانید ژاندارمری هم پیش و پس از انقلاب حماسه های بسیاری در مرزبانی و دیگر امور آفریده است...
دروود
پاسخحذفسپاس فراوان بسيار عالي بود
ارش العان كجا فعال هستي؟؟؟ تو كدوم فروم؟
.......................