۱۳۹۰ فروردین ۷, یکشنبه

پهپاد در ارتش اسرائیل

پهپاد در ارتش دفاعی اسرائیل

نماد اسکادران شماره 200 پهپاد (نخستین اسکادران پهپاد ارتش اسرائیل، مستقر در پایگاه هوایی پالماخیم)

اسکادران شماره 200 که در سال 1971 جهت بکارگیری پرنده بدون سرنشین شناسایی تشکیل شد، اولین هواپیماهایش را در جریان جنگ یام کیپور در سال 1973 به پرواز درآورد. نخستین هواپیمای این اسکادران به صورت خلبانی از راه دور کنترل می شد (RPV = Remotely Piloted Vehicle) که بعدها در سال 1981 با نمونه بهینه شده و دارای خلبان خودکار برنامه ریزی شده که UAV (برابر Unmanned Aerial Vehicles) نامیده می شد، جایگزین گردید.

پهپاد اسکات

اولین هواپیمای UAV نیروی هوایی اسرائیل، اسکات نام داشت (IAI Scout در عبری: Zahavan). که نخستین بار در جنگ سال 1982 لبنان بکار گرفته شد. ارتش اسرائیل در سال 1992 اقدام به بکارگیری هواپیمای بدون سرنشین سرچر (جستجوگر = IAI Searcher در عبری: Hugla) نمود. نمونه جدیدتر سرچر در سال 1998 به نام سرچر دو (Seracher Mk.II در عبری: Kochav Lavan) تولید شد. بین سالهای 2005 تا 2006، دو هواپیمای پیشرفته و جدید هرون (Heron TP) و ایتان (Eitan) به اسکادران شناسایی 200 پیوستند.

نماد اسکادران شماره 166 پهپاد
به جز اسکادران 200، اسکادران شماره 166 نیز در سال 2003 در پایگاه هوایی پالماخیم تشکیل گردید و به دنبال آن، هواپیماهای قدیمی اسکات از رده خارج شدند. اسکادران 166 از سال 2003 اقدام به بکارگیری پهپاد هرمس (Hermes 450) ساخت کمپانی البیت نمود.

در جریان جنگ یام کیپور، چندین هواپیمای اسرائیل، توسط سامانه های پدافند هوایی موشکی اعراب از دست رفتند. موشکهای سام، هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل را مجبور می ساختند در ارتفاع بسیار پست، جایی که در معرض برخورد آتشبارهای ضدهوایی قرار داشتند، عملیات انجام دهند. بین اکتبر 1973 تا آپریل 1974، موشکهای ضدرادار شرایک که از جنگنده های فانتوم پرتاب می شدند، روی هم رفته موفقیت چندانی در برخورد با سامانه های سوری بدست نمی آوردند. دیگر گزینه برای پرتاب موشکهای شرایک، شلیک موشک توسط یک راکت بوستردار نصب شده بر روی تانکهای ام 51 شرمن بدون برجک بود. این تانک دگرگون شده ویژه پرتاب شرایک، کیلشون (Kilshon به معنای نیزه سه شاخه یا Trident) نام داشت. این وسیله جالب، بدون به خطر انداختن جان خلبان و هواپیمایش، امکان شلیک موشک شرایک را به صورت زمین به زمین و تا برد 16 کیلومتری فراهم می ساخت.

سامانه کیلشون

سامانه کیلشون در دهه 1980 با سامانه کرس (Keres) جایگزین گردید که از موشکهای ضدرادار استاندارد بهره می گرفت. نخستین تجربه جنگی با سامانه کرس در جریان جنگ 1982 لبنان بدست آمد و به دنبال آن، نزدیک به 20 سال در خدمت گردان 153 ام دفاع هوایی قرار داشت. این یگان ابتدا در پایگاه هوایی پالماخیم و بعدها در پایگاه هوایی رامات دیوید منزل داشت و در اواخر دهه 1990 منحل گردید.

سامانه کرس

در اواخر دهه 1990 و پس از حدود 20 سال خدمت سامانه کرس در گردان 153 ام دفاع هوایی در پایگاه رامات دیوید، هواپیمای بدون سرنشین و انتحاری Harpy جایگزین کرس گردید. پهپاد مرگبار HARPY (در عبری: Shion) جهت کشف، شناسایی، حمله و نابودی فرستنده های رادار بکار می رود. هارپی تاثیرگذارترین و ارزانترین راهکار برای از کار انداختن رادار دشمن می باشد. هارپی همچنان بر روی خط تولید قرار داشته و در خدمت چندین ارتش و نیروهای هوایی کشورهای جهان قرار دارد.

پهپاد ضدرادار هارپی

ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

facebook