۱۳۹۰ فروردین ۵, جمعه

آشنایی با جت آموزشی زوکیت / تزوکیت

Tzukit / Zukit / Fouga Magister


جت آموزشي Tzukit (زوكيت)، توسط مدرسهء آموزش پرواز نيروي هوايي اسرائيل، جهت تربيت دانشجويان خلباني، مورد استفاده قرار مي‏‎گيرد. زوكيت، بر اساس جت فرانسوي Fouga Magister ساخته شده و توسط نيروي هوايي اسرائيل، هم جهت آموزش و هم به عنوان هواپيمايي ضربتي، از سال 1960 به خدمت گرفته شده است. صنايع هواپيماسازي اسرائيل، جت فرانسوي Fouga را از اساس و ريشه، با نصب موتور و ادوات پيشرفته، دگرگون ساختند. نخستین پيش نمونهء زوكيت، به تاريخ سپتامبر 1980 به پرواز درآمد و به تاريخ مي 1981، جهت آزمونهاي اوليه، در اختيار نيروي هوايي اسرائيل قرار گرفت.

جت آموزشی Tzukit آمادهء پرواز می‏شود (در پشت این جت، رادار پرندهء E-2C به خوبی دیده می‏شود)


در پاسخ به نيازمندي‎هاي نيروي هوايي اسرائیل، در ساخت زوكيت، بهسازي‏ها و تغييرات اساسي صورت گرفت و اين دگرگوني‏‎ها، نخستین سري از هواپيماي زوكيت را كه بنا بود بين سالهاي 1983 تا 1986 تحويل نيروي هوايي شوند، شامل گرديد. بر خلاف جنگندهء پيشرفته اما ناموفق لاوي، تمامي جتهاي زوكيت ساخته شده تحويل نيروي هوايي شده‏اند و در خدمت قرار دارند.


تاریخچه
جت Fouga Magister ، نخستین هواپيماي آموزشي مجهز به موتور جت در جهان است كه اولین پروازش را به تاريخ 23 جولاي 1952 به انجام رسانده است. اين جت آموزشي، تاكنون توسط كشورهاي بسيار به خدمت گرفته شده است: ايرلند، برزيل، فرانسه و اسرائيل. این هواپیما در فرانسه با نام CM.170 شناخته می شود و البته فرانسوي‏ها نوع قابل برخاست از عرشهء ناو هواپيمابر آن را انتخاب كردند. با توجه به ساختار اوليهء نيروي هوايي اسرائيل كه به طور عمده بر پايهء جنگنده‏هاي فرانسوي بنا گشته بود، اين نيرو، بيش از 80 فروند از جتهايFouga را از فرانسه خريداري كرده است كه از اين تعداد، تاكنون 7 فروند دچار سانحه شده‏اند. نخستین جت Fouga در سال 1957 تحويل نيروي هوايي اسرائيل گرديد و اندك مدتي بعد، صنايع هوايي Bedek، اقدام به مونتاژ اين هواپيما در اسرائيل نمود كه مدتي بعد، اين صنايع به Israel Aircraft Industries تغيير نام داد.

تصاویری از تیم آکروجت نیروی هوایی اسرائیل


نخستین سري دو فروندي از هواپيماهاي مونتاژ شده، به سال 1959 تكميل گشتند و نيروي هوايي اسرائيل اولين هواپيما را به شمارهء 15، به تاريخ هفتم جولاي 1960 تحويل گرفت. جت آموزشی Fouga توسط مدرسهء آموزش فنون هوايي نيروي هوايي اسرائيل و به شكل دومنظورهء آموزشي و ضربتي، وارد خدمت گرديد. با ورود اين هواپيماها به نيروي هوايي اسرائيل، تيم آكروجت نيروي هوايي اسرائيل، با همكاري صميمانهء‌ تيم آكروجت نيروي هوايي شاهنشاهي ايران (Golden Crown) تشكيل گرديد كه اين هواپيماها، توسط استادان مدرسه پرواز، در نخستین روز تاسيس تيم آكروجت، به پرواز درآمدند.

تیم آکروجت نیروی هوایی اسرائیل در سالهای ابتدایی تشکیل

با وجود اينكه اين هواپيما، داراي نقائص بي‏شماري جهت حمل جنگ‏افزار است، به سال 1964 در مدرسه پرواز، نخستین اسكادران جنگي از جتهاي Fouga جهت انجام عمليات جنگي تشكيل گرديد. اندك مدتي بعد، جتهاي ضربتي Fouga، توانمندي جنگي خود را به اثبات رساندند. در ساعات اولیه جنگ شش روزهء 1967، تعداد 44 فروند از جتهاي Fouga، جهت انجام ماموريت جنگي، توسط استادان مدرسه پرواز، به صورت رزرو، در اختيار نيروي هوايي اسرائيل قرار گرفتند، ضمن اينكه فرصتي فراهم گرديد تا دانشجويان خلباني، بتوانند پروازهاي تمريني پيشرفته را نيز در میدان نبرد حقیقی تجربه نمايند. پیش از شكست قطعی اعراب در جنگ سال 1967، به تاريخ پنجم ژوئن 1967، اين جتها، با مهمات هوا به زمين بارگذاري شدند و خلبانان، اقدام به تمرين رهاسازي جنگ افزار هواپیماهای خود نمودند؛ اما اين جتها، كه به مسلسل، راكتهاي سبك و بمب مجهز بودند، فاقد توانايي درگيري با سيستم‏هاي ضدهوايي بودند.

زوکیت بر خلاف هواپیماهای آموزشی توربوپراپ و پیستونی، به دلیل بهره مندی از موتورهای جت، توانمندی مناسبی برای صعود به ارتفاعات بالا دارد.

جنگ شش روزه 1967
در صبحگاه پنجم ژوئن 1967، جتهای Fouga متعلق به مدرسه پرواز نیروی هوایی اسرائیل، به یک ماموریت غیرمعمول آموزشی فرستاده شدند؛ این جتها، به منظور فریفتن سرویسهای جاسوسی مصر به پرواز درآمدند تا آنها تصور نمایند همه چیز مطابق معمول و روال عادی خود به پیش می‎رود. در همان زمان، دسته‎ای دیگر از Fouga ها جهت انجام نخستین ماموریت جنگی خود آماده شده بودند تا به مواضع و سنگرهای مصریها در صحرای سینا حمله‎ور شوند تا به پیشروی یگانهای زرهی ارتش اسرائیل به داخل این شبه جزیره، کمک نمایند. چهار خلبان اسرائیلی این جتها در جریان اولین سورتی پرواز انجام شده بر فراز صحرای سینا کشته شدند که جملگی، هواپیمایشان توسط آتشبارهای ضدهوایی هدف قرار گرفته و سرنگون گشته بود.


اما قسمت اصلی و بزرگ جنگ در روز دوم، یعنی ششم ژوئن 1967 در جبههء اردن به وقوع پیوست؛ هنگامی که نیروهای ارتش اسرائیل، عملیات خود را جهت تسلط کامل بر شهر اورشلیم آغاز کردند، جتهای Fouga در عملیات عقب راندن واحدهای زرهی اردن که به سمت اورشلیم در حال پیشروی بودند، بسیار کارآمد نشان دادند. در جریان این برخورد، تعداد 50 دستگاه تانک و 70 خودروی زرهی ارتش اردن، به وسیلهء عملیات ضربتی جتهای Fouga هدف قرار گرفته و منهدم شدند. در روزهای باقیماندهء جنگ شش روزه، جتهای Fouga در انجام عملیاتهای ضربتی در کلیهء خطوط مقدم نبرد، فعال بودند. این هواپیماها به مواضع اردنی‎ها و عراقی‎ها در کرانهء باختری و همچنین پایگاههای سوریه در بلندی‎های جولان حمله ور شدند. در انتهای جنگ شش روزه، 6 نفر از خلبانان Fouga کشته، 7 نفر مفقود شدند و از دو خلبان Fouga نیز به دلیل عملکردشان در طول جنگ، قدردانی به عمل آمد؛ سپس باقیماندهء جتهای Fouga به مدرسه پرواز نیروی هوایی اسرائیل بازگردانده شدند و در نهایت در اواخر دههء 1960، کلیهء سیستم‏های مربوط به حمل و رهاسازی تسلیحات، از روی آنها برداشته شد.


پس از پايان جنگ شش روزه، با وجود اينكه هنوز به هواپيماهايي جهت پشتيباني نزديك هوايي و عمليات ضربتي نياز بود، و جتهاي Fouga، نقش مهمي در افزايش توانمندي جنگنده‏هاي نيروي هوايي اسرائيل نظير Mirage IIIC و Vaotour انجام نمي‏دادند، اما هنوز در خدمت بودند و جهت فریب دشمن به كار گرفته می‎شدند. پس از پايان جنگ شش روزه، از آنجايي كه عمدهء جتهاي Fouga هنوز در دسترس بودند، به پروازهاي آموزشي كه بسيار هم مورد نياز بود، ادامه دادند. در سال 1974، جتهای Fouga Magister، با نمونهء تمرینی جنگنده‏های A-4 Skyhawk به عنوان یک هواپیمای آموزشی پیشرفته جایگزین شدند، ضمن اینکه در تنها وظیفهء اصلی خود، یعنی آموزش اولیهء خلبانان، هنوز ماندگار بودند.

زوکیت در محل موزهء نیروی هوایی اسرائیل


در اوائل دههء 1980، بر روی جتهای آموزشی Fouga متعلق به نیروی هوایی اسرائیل، بازرسی‎های فنی خستگی سازه (Stress Fatigue) انجام گرفت و ترک‎هایی در قسمت بال و بدنهء آنها کشف گردید. به منظور افزایش طول عمر این جتهای آموزشی در نیروی هوایی اسرائیل، برنامه‎ای به منظور بهینه‎سازی و نوسازی این هواپیماها توسط صنایع هواپیماسازی اسرائیل تدوین گردید. سرانجام دو هواپیمای قدیمی Fouga که توسط صنایع هواپیماسازی اسرائیل، مورد بهینه سازی قرار گرفته بودند، به تاریخ سپتامبر 1980 به نیروی هوایی اسرائیل تحت نام Zukit (یا در منابع اسرائیلی به نام Tzukit) تحویل شدند و نخستین پرواز خام خود را به انجام رساندند. بر روی جتهای قدیمی، بیش از 250 مورد تغییر و بهسازی به انجام رسیده بود که اصلی‎ترین آنها شامل: تعبیهء موتورهای نو و طرح جدید کابین بود؛ اما تولید انبوه این جتها در سال 1983 آغاز شد و آخرین هواپیما به سال 1986، تحویل مدرسه پرواز نیروی هوایی اسرائیل گردید. در جریان این برنامهء بهسازی، اغلب جتهای قدیمی Fouga، مشمول به روزآوری به سطح استاندارد Zukit گشته بودند.


امروزه در قرن 21 ام نیز جتهای Zukit در همان نقش آموزش خلبانی که پیشتر توسط Fouga ها به انجام می رسیدند، به حیات خویش در نیروی هوایی اسرائیل ادامه می دهند؛ هرچند نیروی هوایی اسرائیل، سالهاست در جستجوی هواپیمایی مناسب جهت جایگزینی Fouga ها می‏باشد، اما به دلیل مشکلات مالی، تاکنون در این کار چندان موفق نبوده است.


ويژگي های Tzukit/Zukit
وظيفهء اصلي: جت دو سرنشينهء آموزشي
ريشه: جت فرانسوي Fouga Magister
سازنده: صنايع هواپيماي سازي اسرائيل (IAI)

کابین قدیمی و آنالوگ زوکیت که بسیار برای آموزش هنرجویان خلبانی، ساده و مناسب است.

ابعاد
طول: 10.06 متر
فاصلهء دو نوك بالها: 12.2 متر
ارتفاع: 2.8 متر
مساحت بالها: 17.3 متر مربع

قابليت ها
حداكثر سرعت: 693 كيلومتر بر ساعت
سقف پرواز خدمتي: 15000 متر
برد پروازي: 1200 كيلومتر
نرخ اوج گیری: 3540 فوت در دقیقه

وزن
وزن خالي: 2550 كيلوگرم
حداكثر وزن قابل بارگذاري: 3100 كيلوگرم

پيشرانه
دو موتور Turbomeca Marbore VI (توربومکا ماربور 6) با كشش هركدام 571 كيلوگرم

جنگ افزارها (در نمونهء جنگی سال 1967)
دو دستگاه مسلسل 7.62 م م نصب شده در دماغه
انواع راکت ها و بمب های سبک در جایگاههای زیر بالها

پیوندها:
ديدن فيلمي در مورد Tzukit
Fouga CM.170 Magister (IAI Zukit)
نوشتار سایت Israeli Weapons

اسراییل خواستار خرید هواپیماهای آموزشی آمریکایی شد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

facebook