۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

كنكاشي پيرامون قتلهاي زنجيره اي (4)


قسمتهاي پيشبن: (1) ، (2) و (3)

قتلهای زنجیره ای:
چهره ی واقعی حکومت فتنه سياه (4)


قتل سعید امامی، حربه‌ای برای پنهان کردن واقعیت
یکشنبه 30 خرداد 78، حجت الاسلام محمد نیازی رئیس وقت سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز در مصاحبه‌ای رسمی اعلام کرد: «با وجود مراقبتهای ویژه‌ای که از سعید امامی یکی از عوامل اصلی و محوری این قتل‌ها به عمل می‌آمد، وی روز شنبه 29 خرداد 78 هنگام استحمام در بازداشتگاه با خوردن داروی نظافت خودکشی کرد.» وی همچنین سعید امامی را یکی از 4 عامل اصلی قتل‌های زنجیره‌ای معرفی کرد و افزود: «عاملان اصلی با توجه به تحقیقات انجام گرفته مصطفی کاظمی، مهرداد عالیخانی، خسرو براتی و سعید امامی هستند.»


zzuga43up8tgy9wrhhz.jpg
سعید امامی، متهم درجه سه (پس از شاه كليد و وزير) در پرونده قتلهای زنجیره ای در زندان به قتل رسید تا پرده از پرونده بیش از 120 قتل سیاسی و به ویژه قتل سیداحمد خمینی برداشته نشود.

روزنامه کیهان نیز با انتشار این خبر نوشت: «به گزارش منابع موثق، در حالی که گفته می‌شد پیگیری‌های اطلاعاتی و قضایی پیرامون قتل‌ها به نقاط روشن نزدیک می‌شود، خودکشی عنصر اصلی پرونده، بر ابهامات پیشین افزود.» خودکشی سعید امامی را کمتر کسی باور کرد و تقریبن هر دو طرف پرونده تاکید دارند که او کشته شده است. دوستان سابق وی ادعا می‌کنند که سعید امامی کشته شد تا طراحی قتل‌ها را به گردن او بیندازند؛ نظر اکثریت مطلعان و محققان قتل‌های زنجیره‌ای نیز براین است که او توسط دوستان سابق خود حذف شد تا آمران بالاتر از خود را معرفی نکند. سعید امامی، به گفته دوست و همکارش روح‌الله حسینیان، اعتقاد داشت که مخالفان جمهوری اسلامی را باید از دم تیغ گذراند. سخنرانی سال 74 امامی در دانشگاه بوعلی سینای همدان نیز وجود چنین تفکری در وی را تائید می‌کند. در قسمتی از سخنرانی چنین می گوید: «تهاجم فرهنگی در حال حاضر ریشه‌ها را نشانه گرفته است... منافقین، اسلامشان آمریکایی است. آنها می‌خواهند ریشه آخوند را بزنند. تفکر لائیسم می‌خواهد بنیان فکری ما رابه هم بزند ... تفکراتی که جمهوری اسلامی با خطر آنها روبروست، عبارتند: از اندیشه‌‌های مرتبط با لائیسم، مسیحیت، اسلام آمریکایی، و یهودیت.»

e5cv8jbihkpenev793w7.jpg


شاهد دیگر، نامه‌ای از سعید امامی است که وی در 16 مهر سال 1377 یعنی 44 روز قبل از به قتل رساندن پروانه و داریوش فرهر، محمد مختاری، و جعفر پوینده تحت عنوان«فضاسازی فرهنگی و کنترل آن، سازماندهی فرهنگی، ایجاد نظام فرهنگی کشور» به «مقام محترم وزارت» نوشته است. این همان نامه‌ای است که روزنامه «سلام» در تاریخ 15 تیر 78 منتشر کرد، و توقیف این روزنامه از سوی دادگاه ویژه روحانیت را به اتهام «انتشار نامه محرمانه» به دنبال داشت. سعید امامی در آن نامه به صراحت از محمد مختاری و سایر اعضای کانون نویسندگان نام ‌می‌برد: «همانطور که مستحضرید، فعالیت گسترده عناصری نظیر گلشیری، چهلتن، دولت‌آبادی، مختاری ... برای مطرح نمودن کانون نویسندگان و ایجاد وجهه و پشتیبانی جهانی برای آن، مشکلات امنیتی را برای جمهوری اسلامی ایران و به خصوص وزارت به دنبال خواهد داشت.»

حذف رد پا
یکی از نقائص عمده‌ای که منصور سلطانی راد وکیل مصطفی کاظمی و مهرداد عالیخانی و ناصر زرافشان، وکیل خانواده مقتولان، پس از برگزاری دادگاه به نحوه رسیدگی قضایی وارد کردند، حذف کلیه اوراق بازجویی از سعید امامی و اوراق مربوط به نقش او در قتل‌هاست. ناصر زرافشان در سال 79 اعلام کرد «یکی از نقایص جدی و اساسی پرونده حذف بسیاری از اوراق و مندرجات آن از جمله کلیه تحقیقات معموله از سعید امامی بود. این درست است که سعید امامی فوت کرده و به این لحاظ در مورد او قرار موقوفی تعقیب صادر شده است زیرا درگذشته را دیگر نه می‌توان اعدام کرد، نه حبس و نه تعزیر و نه تبعید؛ اما صدور قرار موقوفی تعقیب در مورد یکی از متهمان پرونده به علت فوت او، به هیچ وجه این اجازه را به کسی نمی‌دهد که تحقیقات به عمل آمده از آن فرد و اقاریر و اظهارات او از پرونده حذف و ناپدید گردد. سعید امامی یک پرونده فردی و جدا و مستقل از پرونده حاضر نداشته است تا به علت فوت به بایگانی سپرده شود؛ بلکه یکی از متهمان این پرونده بوده است و اقاریر و اظهارات او مربوط به این پرونده، مربوط به روابط او با دیگران در محدوده این پرونده و جزء لاینفک این پرونده بوده است و حذف آن با هیچ یک از موازین حقوقی سازگار یا قابل توجیه نیست.... حذف اقاریر و اظهارات متهم اصلی این پرونده که ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح یعنی کسی که رسمن مسئولیت رسیدگی به این پرونده را داشته است بارها در مصاحبه‌های خود او را طراح اصلی قتل‌ها معرفی کرده است چه معنایی غیر ‌از پنهان کردن حساس‌ترین بخش پرونده دارد؟» (پیام امروز، شماره 44)

منصور سلطانی وکیل مصطفی کاظمی (موسوی) و مهرداد عالیخانی دو تن از عاملان قتل‌های زنجیره‌ای نیز بر نقش سعید امامی در قتل‌ها تاکید دارد: «اگر (سعید امامی) زنده بود شاید به عنوان متهم ردیف اول به دادگاه می‌آمد. من از آقای قاضی درباره اظهارات سعید امامی جویا شدم ایشان هم فرمود که شخصن اظهارات امامی را مطالعه کرده است که بیشتر در مورد خود او بوده است و از نظر جناب قاضی هم ضرورتی ندارد که این مسائل پر و بال داده شود. به هر حال در این که سعید امامی نفر اول در این داستان است هیچکس شبهه‌ای ندارد.»

انحراف
انحراف در پرونده قتل‌های زنجیره‌ای با مرگ سعید امامی آغاز نشد، بلکه کامل شد. 21 دی ماه 77 روح الله حسینیان ابتدا در مصاحبه با روزنامه کیهان و شامگاه در برنامه تلویزیونی «چراغ»، قتلها را بدون نامبردن از کسی به «هواداران» خاتمی نسبت داد. او ادعا کرد: «نیروهایی که مرتکب چنین قتل‌هایی شدند، نیروهای مذهبی بوده و از لحاظ سیاسی از طرفداران جناح چپ استحاله شده و از هواداران رئیس محترم جمهوری بوده‌اند و تا آن جا که من از سوابق ممتد آنها اطلاع دارم مسئول این جریان، آدم اهل فکری بود». وی قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای را «از مخالفان نظام» معرفی کرد و ادعا کرد که «بعضی از آنها حتا مرتد بودند و عده‌ای دیگر ناصبی بوده و نسبت به ائمه اطهار جسارت می‌کردند.» در این تاریخ هنوز سعید امامی بازداشت نشده بود و برخی بر این باورند که هدف از چنین اظهاراتی جلوگیری از بازداشت امامی بود، با این همه سعید امامی در اوایل بهمن 77 بازداشت شد. پنج ماه بعد خبر مرگ سعید امامی همراه شد با اعلام اسامی چهار تن به عنوان عامل اصلی قتل‌ها. رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح 30 خرداد اعلام کرد: «عاملان اصلی با توجه به تحقیقات انجام گرفته مصطفی کاظمی، مهرداد عالیخانی، خسرو براتی و سعید امامی هستند». از این پس اکبر گنجی و سایر اصلاح طلبان از نقش علی فلاحیان وزیر سابق در قتل‌ها یاد کردند و دوستان سابق امامی نیز تلاش کردند تا نقش مصطفی کاظمی را پررنگ‌تر کنند. اما چگونه ممکن است تنها 4 تن، ماجرای قتل صدها نفر را در کشوری به وسعت ایران به اجرا درآورند؟

کیفر خواست
سرانجام دادسرای نظامی تهران در تاریخ 28 تیر 79 یعنی بیش از 20 ماه پس از قتل داریوش و پروانه فروهر، محمد مختاری، و محمد جعفر پوینده و پس از کشته شدن سعید امامی، کلیۀ اوراق مربوط به اعترافات وی را از پرونده حذف، و سیدمصطفی کاظمی (با اسم مستعار موسوی شیرازی) را متهم ردیف اول، و مهرداد عالیخانی شخص دیگری را (با نام‌های مستعار صادق مهدوی و ‌هاشمی) متهم ردیف دوم این پرونده معرفی کرد. در مجموع نام 18 متهم برای این پرونده ذکر شد که همه عضو رسمی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بودند. عضو استثنایی این گروه خسرو براتی بود که از وی به عنوان همکار غیر‌وزارتی نامبرده می‌شود. خسرو براتی در جریان توطئۀ سرنگون کردن اتوبوس حامل نویسندگان در جریان سفر به ارمنستان در تابستان سال 75، رانندگی آن اتوبوس را برعهده داشته است. کمتر کسی در زمان انتشار اخبار مربوط به قتل‌های زنجیره‌ای گمان می‌برد که دادگاه فقط خود را به چهار قتل از ده‌ها قتلی محدود کند که عاملان قتل‌های پاییز 77 در آن دخالت داشته یا بر اساس همان رویه صورت گرفته بود. با این حال در پاییز سال 79 قاضی محمد رضا عقیقی اعلام کرد که دادگاه خود را مقید می‌داند تا در چهارچوب کیفرخواست، تنها به قتل داریوش و پروانه فروهر، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده رسیدگی کند. چنین بود که یکی از حساس‌ترین پرونده‌های سیاسی- امنیتی- جنایی تاریخ ایران، با حذف رد پاهای اصلی، انحراف در دادرسی، ايراد نقص عمدي در پرونده، حذف اولیای دم و نیز حذف جامعۀ روشنفکری ایران به عنوان مدعیان اصلی، نخست تا سطح یک پرونده جنایی عادی سقوط کرد و سپس کوشیده شد تا در همین سطح نیز به فراموشی سپرده شود.

شاه کلید قتلها
اکبر گنجی در صفحۀ 66 کتاب عالیجناب سرخپوش و عالیجنابان خاکستری چنین نوشته است:
«به سخنان سیاستمداران و ایدئولوگها بنگرید و موارد کاربرد مفهوم دشمن در سخنان آنها را به شمار درآورید. اگر فردی در هر سخنرانی این مفهوم را تکرار کرد و در یک سخنرانی دهها بار از آن برای تحلیل حوادث و رویدادها استفاده نمود، بدانید که راه برای حذف فیزیکی مخالفان را هموار می سازد. از دشمن سازی تا دشمن کشی فاصلۀ چندانی وجود ندارد.»

پيوندها:
كميته دفاع
ترجمه حکم بازداشت حجت الااسلام علی فلاحیان، مشاور کنونی سید علی خامنه ای، در رابطه با جنایت میکونوس
آمران و عاملان قتلهای زنجیره ای - لیلاج بازنده
پرونده قتل های زنجيره ای را باز نگهداريم - علی کشتگر
قتل هاي زنجيره اي در دفاعيات عبدالله نوري
فتوای قتل پيروز دوانی به خط و امضای محسنی اژه ای
نامه ها و بيانيه هاي کميته ي دفاع از حقوق قربانيان قتلهاي زنجيره اي
قتلهاي زنجيره اي - روح الله (خسرو) حسينيان
ميكونوس و قتلهای زنجیره ای - خ . صدری
گزارش به ملت - سیما صاحبی پوینده
گزارش به ملت - پرستو فروهر
پیروز دوانی یکی از قربانیان قتلهای زنجیره ای - نامه سرگشاده ائتلاف ملی- مذهبیها
نقش سازمان اطلاعات "غیر قانونی" رژیم در باره قتلهای زنجیره ای- محسن میردامادی
پاسخ به یک پرسش در باره قتلهای زنجیره ای - آیت الله العظمي حسینعلی منتظری
پرونده قتلهای زنجیره ای در هاله ای ازابهام - نهضت آزادی ایران
متن كامل لايحه‌ي دفاعيه ناصر زرافشان - جداري فروغي
متن كامل لايحه دفاعيه ناصر زرافشان به دادگاه تجديدنظر
ستاد قتلهای زنجیره ای و قتل زهرا کاظمی
حجت الاسلام دری نجف آبادی و تیم عملیاتی قتلهای زنجیره ای
پنج سال از ناپديد شدن روزنامه نگار ايراني پيروز دواني مي گذرد - گزارشگران بدون مرز - شهریور 1382
کشتار فعالان سیاسی در برلین، رستوران میکونوس از دید شاهدان عینی
از روشهای خشونت آمیز تا قیام رشدیابنده مردم - نامه پرستو فروهر پیرامون روند پیگیری قتلهای زنجیره ای - آبان 1382
شماری از آمران و عاملان 25 سال جنایت علیه مردم ایران
ميزگرد با خانواده های مقتولين - فاطمه گوارايي/ نسرين ستوده
پروانه اسکندری، به نازكي خيال و به استواري ايمان- فاطمه گوارايي 15 آذر 82
دکتر سامی، داغي كه هرگز كهنه نمي شود - دکتر نظام الدين قهاری 15 آذر 82
روايت قتل علی اکبر سعيدی سيرجانی - اميرفرشاد ابراهيمی
جزئيات كشتار در رستوران ميكونوس به زبان يكى از بازماندگان فاجعه
درنگی بر معنای کار نماد مقاومت مردمی در مورد قتلهای زنجیره ای (PDF)
النصر باالرعب - دکتر محمد شریف
پیام پیروز چگونه ورق خورد
سنگلاخ خاطره - پرستو فروهر
چگونه هاشمی، قاسملو را به مذاکره دعوت کرد، اما جوخه ترور را به محل ملاقات فرستاد! - علی کشتگر
گزارش خبرگزاري رژیم ( ايسنا ) از قتلهای زنجیره ای
يک حق ابتدايي؛ آزادي انديشه و بيان
شهيد محمد مختاري - شاعر، نويسنده و مترجم
تكاپو از تولد تا مرگ - به مناسبت شانزدهمين سالگرد قتل زنده ياد دكتر كاظم سامى
قتل سران حزب دمکرات کردستان در رستوران میکونوس برلین توسط عناصر جمهوری اسلامی- علي سجادي


حضرت علی:
« اگر حاکم و والی نداند که زير دستانش چه می کنند، نالايق است؛ و اگر بداند و کاری انجام ندهد، خودش شريک جرم است».


انجيل یوحنا 1:2
«زمانی خواهد رسید که هر که شما را بکشد، می‌پندارد که خدا را خدمت کرده است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

facebook