۱۳۹۰ شهریور ۳۰, چهارشنبه

ناوهای کلاس کوروش


چهار ناو جنگی موسوم به کیدکلس (Kidd Class) که از گونه شناورهای جنگی پرتاب کننده موشکهای هدایت شونده یا DDG هستند، پیش از انقلاب قرون وسطایی سال 57 توسط نیروی دریایی شاهنشاهی ایران به ایالات متحده سفارش داده شدند و وظیفه تامین امنیت خلیج فارس به ویژه در زمینه دفاع هوایی را بنا بود عهده دار گردند. شوربختانه پیش از دریافت این ناوها، انقلاب مذهبی به وقوع پیوست و در پی آن، حکومت اسلامی تمامی قراردادهای خرید جنگ افزارهای نظامی را کنسل نمود و بدین ترتیب این چهار کشتی جنگی به ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده پیوستند و هر ناو، به نام یکی از فرماندهان نیروی دریایی ایالات متحده که در جریان نبرد اقیانوس آرام در جریان جنگ جهانی دوم جان باخته بودند، نامگذاری شد.

مهمترین ویژگی ناوهای موسوم به DDG بهره منده از موشکهای هدایت شونده پیشرفته ضدهوایی، ضدکشتی و ضدزیردریایی می باشد. در این عکس، پرتاب همزمان و عمودی موشکهای ضدهوایی SM-2 را مشاهده می فرمایید.

معرفی ناوها
ناو USS Kidd به شماره DDG-993 در یادبود آدمیرال آیزاک سی کید که در جریان حمله هفتم دسامبر 1941 نیروی هوایی ژاپن به بندر پرل هاربر کشته شد.

ناو USS Callaghan به شماره DDG-994 در یادبود آدمیرال دانیل کالاگهان که در در جریان نبرد دریایی ایالات متحده در جنگ جهانی دوم به تاریخ 13 نوامبر 1942 کشته شد.

ناو USS Scott به شماره DDG-995 در یادبود آدمیرال نورمن اسکات که وی هم در جریان نبرد 13 نوامبر 1942 جان باخت.

ناو USS Chandler به شماره DDG-996 در یادبود آدمیرال تئودور چندلر که جریان حمله کامیکازه (انتحاری) هواپیمای ژاپنی به ناو جنگی اش در هفتم ژانویه 1945 کشته شد.

ناو جنگی یو اس اس کید به شماره 993 که متاسفانه هیچگاه رنگ آبهای خلیج فارس و پرچم ایران را به خود ندید

این چهار ناو ویژه شرایط سخت آب و هوایی و برخی موارد خاص مورد نظر نیروی دریایی شاهنشاهی ایران ساخته شده و برای عملیات در آب و هوای گرم و مرطوب خلیج فارس بسیار مناسب بودند. در طول نزدیک به بیست سال خدمت این چهار کشتی در نیروی دریایی ایالات متحده، آنها به نامهای عامیانه ای همچون کلاس آیت الله یا آدمیرال مرده نیز شناخته می شدند!

ناو یو اس اس اسکات به شماره DDG-995

ناوهای جنگی کلاس کوروش برای انجام ماموریتهای جنگ ضدهوایی، ضدسطحی و ضدزیرسطحی و پشتیبانی از عملیاتهای آبی خاکی بسیار مناسب بودند. ناوشکن کلاس کوروش به وزن ۹۷۸۳ تن و طول ۱۷۲ متر، از چهار سیستم توربین گازی نیرویی در حدود ۸۶۰۰۰ اسب بخار بدست می آورد که سرعتی در حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت و بردی در حدود ۱۱۰۰۰ کیلومتر را برای این شناور پدید می آورد. این شناور به دو توپ ۱۲۷ م م و دو توپ شش لول ۲۰ م م و هشت فروند موشک ضد کشتی هارپون و موشکهای ضد هوایی استاندارد SM-2 و اژدرهای ۳۲۴ م م مجهز بود و همچنین توانایی حمل یک فروند هلیکوپتر را نیز داشت. این ناوشکن ها از سیستمهای بسیار پیشرفته راداری برای جستجوی سطح و زیرسطح و همچنین آسمان بهره می بردند.


تمامی این چهار کشتی در اواخر دهه 1990 از رده خدمت در ایالات متحده خارج شده و در سال 1997 هریک به بهای 30 میلیون دلار به فروش گذاشته شدند. بررسی خرید این ناوها توسط استرالیا و یونان به نتیجه ای نرسید اما به یکباره در سال 2001 در نمایی از فیلم پرل هاربر دیده شدند. مدتی بعد در همان سال دولت ایالات متحده، مجوز فروش آنها به قیمت کل 732 میلیون دلار به تایوان را صادر کرد و هر چهار کشتی پس از بهینه سازی، تعمیرات اساسی و نصب جنگ افزارهای پیشرفته و جدیدی همچون 148 موشک ضدهوایی SM-2 سری Block IIIA و 32 موشک ضدکشتی هارپون سری Block II به نیروی دریایی تایوان تحویل داده شدند.

یکی از چهار کشتی کلاس کید با پرچم تایوان که در این کشور به نام کلاس Kee Lung شناخته می شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

facebook