.
در دهه 1980 و پايان جنگ سرد، بمبافكنهاي پيشرفته اف-117 استيلت نخستين گونه از هواپيماهاي پنهانكار شناخته شده براي عموم مردم بودند. براي F-117 چنين فرض شده بود كه براي هيچ راداري قابل كشف نيست و قادر است در عمق خطوط دشمن نفوذه كرده و اهداف استراتژيك را منهدم نمايد.
.
سال 1991 بود. اف-117 به عنوان برترين جنگ افزار عمليات طوفان صحرا (Operation Desert Storm) قادر بود پدافند بسيار مستحكم بغداد را بشكند. هرچند هيچكدام از بمبافكنهاي اف-117 آسيبي نديدند ولي ناوشكنهاي بريتانيايي و فرانسوي مستقر در خليج فارس، به وسيلهء رادارهايشان به آساني اين غيرقابلكشف ها را شناسايي ميكردند! در سال 1999 و در جريان بمباران ناتو در كوزوو، يك فروند اف-117 پس از اينكه به وسيلهء رادار بسيار قديمي ساخت شوروي شناسايي شد، سرنگون گرديد. به دنبال آن، روسها با بررسي لاشه هواپيما، به تكنولوژي 25 سال قبل پنهانكاري اف-117 دست يافتند. همچنين يك اف-117 ديگر نيز در كوزوو هدف قرار گرفت ولي با وجود آسيب ديدگي شديد توانست به پايگاهش بازگردد.
در دهه 1980 و پايان جنگ سرد، بمبافكنهاي پيشرفته اف-117 استيلت نخستين گونه از هواپيماهاي پنهانكار شناخته شده براي عموم مردم بودند. براي F-117 چنين فرض شده بود كه براي هيچ راداري قابل كشف نيست و قادر است در عمق خطوط دشمن نفوذه كرده و اهداف استراتژيك را منهدم نمايد.
.
سال 1991 بود. اف-117 به عنوان برترين جنگ افزار عمليات طوفان صحرا (Operation Desert Storm) قادر بود پدافند بسيار مستحكم بغداد را بشكند. هرچند هيچكدام از بمبافكنهاي اف-117 آسيبي نديدند ولي ناوشكنهاي بريتانيايي و فرانسوي مستقر در خليج فارس، به وسيلهء رادارهايشان به آساني اين غيرقابلكشف ها را شناسايي ميكردند! در سال 1999 و در جريان بمباران ناتو در كوزوو، يك فروند اف-117 پس از اينكه به وسيلهء رادار بسيار قديمي ساخت شوروي شناسايي شد، سرنگون گرديد. به دنبال آن، روسها با بررسي لاشه هواپيما، به تكنولوژي 25 سال قبل پنهانكاري اف-117 دست يافتند. همچنين يك اف-117 ديگر نيز در كوزوو هدف قرار گرفت ولي با وجود آسيب ديدگي شديد توانست به پايگاهش بازگردد.
.و
پس از جنگ كوزوو، بمب افكن هاي اف117 براي هميشه از رده خارج شدند. اندك مدتي بعد، بمب افكن يك ميليارد دلاري B-2 در پايگاه جزيره گوآم سرنگون گرديد و به طور كامل سوخت. رطوبت شديد هوا در گوآم باعث شده بود سنسورهاي فشار هواي بمب افكن بي-2 مملو از آب شده و ارقام بسيار بالايي را نشان بدهند و بدين جهت اين حادثه پديد آيد. با ورود به خدمت اف-22 چنين انگاشته شده بود كه برتري هوايي جنگندههايي همچون سوخوي-27 براي هميشه باطل ميشود، اما بادرنظر گرفتن ويژگيهاي چون وزن، ابعاد، سرعت و مانورپذيري، اف-22 عرصهء رقابت را به آساني به حريفش يعني سوخو-27 واگذار ميكند. تاكنون دست كم 127 فروند جنگنده اف-22 به خدمت نيروي هوايي ايالات متحده درآمدهاند و خيلي زود ثابت خواهند كرد كه جز يك هواپيماي بسيار گرانقيمت معيوب، چيز ديگري نيستند.
.
چگونگي سرنگوني نخستين اف-22 رپتور
بر باور بسياري چنين انگاشته ميشود كه جنگنده اف-22 بدترين جنگنده جت در جهان است که پيروزي بر آن در آسمان دست نيافتني ميباشد. در جريان نخستين تمرين بزرگ جنگندههاي رپتور در آلاسكا در سال 2006، يك فروند اف-22 متعلق به اسكادران 27 ام موفق شد 144 فروند جنگنده فرضي دشمن از نوع اف-15 و اف-18 را در داگفايتهاي ساختگي سرنگون سازد. رپتور هنوز سرمست از اين پيروزي بود كه در ماه فوريه 2006 دستور آمد اسكادران 27 ام در اوكيناوا و اسكادران 94 ام در پايگاه هوايي Nellis در نوادا استقرار يابند؛ و اين نخستين تمرين موسوم به Red Flag براي جنگندههاي تازهوارد پنهانكار بود.
هنگامي كه اسكادران 27 ام مشغول جارو كردن آسمان از جنگندههاي اف-15 و اف-4 هاي دهه 1960 ژاپني بود، اسكادران 94 ام با دستپاچگي در تيررس جنگندههاي آگريسور (دشمن فرضي) اف-16 متعلق به اسكادران 64 ام قرار گرفت و نخستين شكست و سرنگوني شبيهسازي شده را پذيرا گرديد. ماهنامه Airforce Monthly جزئياتي را در شماره ماه جولاي به چاپ رساند:
در جریان 57 امین دوره تمرینات تاکتیکی مقابله با جنگندههای دشمن، برخی تاکتیکهای جالب اجرا شد که از پیش طراحی نشده بودند. جنگندههای شرکت کننده، با خطرات جدید روبرو گشتند. در این تمرینات به طور معمول جنگندههای دشمن فرضی که Red Air نامیده می شوند، به طور ناگهانی وارد صحنه نبرد می گردند. پرسنل کنترل کننده این تمرین که نیروی سفید یا White Force نام دارند، تأیید کردند که خطرات جدید، واکنشهای رخ داده بین دو گروه جنگندههای دشمن فرضی (Red Air) و جنگندههای خودی (Blue Air) بوده است. این تاکتیکها، جواب دادند. خلبان یک فروند جنگنده F-16C که نقش دشمن فرضی را در قالب اسکادران 64 ام بازی میکرد، نخستین سرنگونی F-22 را در تمرینات موسوم به Red Flag به ثبت رساند. سرهنگ دوم Dirk Smith (فرمانده اسکادران 94) چنین گفت: «دست کم نیمی از پرسنل اسکادران 94 ام، کمتر از 50 ساعت را با اف-22 سپری کردهاند و از توانمندی شگفتانگیز اف-22 بیخبر هستند و البته هر خلبانی نیز اشتباهاتی دارد. زیبایی کار تمرینات Red Flaq در این است که ما می توانیم صحنه نبرد فرضی را ترک کنیم و تاکتیکهای خود را برای نبرد با دشمن در قالب یک برنامه پیش بینی شده تمرین نماییم، اشتباه کنیم، درس بگیریم و بسیار تواناتر برای نبرد حقیقی آماده شویم.»
.
.
چگونگي سرنگوني نخستين اف-22 رپتور
بر باور بسياري چنين انگاشته ميشود كه جنگنده اف-22 بدترين جنگنده جت در جهان است که پيروزي بر آن در آسمان دست نيافتني ميباشد. در جريان نخستين تمرين بزرگ جنگندههاي رپتور در آلاسكا در سال 2006، يك فروند اف-22 متعلق به اسكادران 27 ام موفق شد 144 فروند جنگنده فرضي دشمن از نوع اف-15 و اف-18 را در داگفايتهاي ساختگي سرنگون سازد. رپتور هنوز سرمست از اين پيروزي بود كه در ماه فوريه 2006 دستور آمد اسكادران 27 ام در اوكيناوا و اسكادران 94 ام در پايگاه هوايي Nellis در نوادا استقرار يابند؛ و اين نخستين تمرين موسوم به Red Flag براي جنگندههاي تازهوارد پنهانكار بود.
هنگامي كه اسكادران 27 ام مشغول جارو كردن آسمان از جنگندههاي اف-15 و اف-4 هاي دهه 1960 ژاپني بود، اسكادران 94 ام با دستپاچگي در تيررس جنگندههاي آگريسور (دشمن فرضي) اف-16 متعلق به اسكادران 64 ام قرار گرفت و نخستين شكست و سرنگوني شبيهسازي شده را پذيرا گرديد. ماهنامه Airforce Monthly جزئياتي را در شماره ماه جولاي به چاپ رساند:
در جریان 57 امین دوره تمرینات تاکتیکی مقابله با جنگندههای دشمن، برخی تاکتیکهای جالب اجرا شد که از پیش طراحی نشده بودند. جنگندههای شرکت کننده، با خطرات جدید روبرو گشتند. در این تمرینات به طور معمول جنگندههای دشمن فرضی که Red Air نامیده می شوند، به طور ناگهانی وارد صحنه نبرد می گردند. پرسنل کنترل کننده این تمرین که نیروی سفید یا White Force نام دارند، تأیید کردند که خطرات جدید، واکنشهای رخ داده بین دو گروه جنگندههای دشمن فرضی (Red Air) و جنگندههای خودی (Blue Air) بوده است. این تاکتیکها، جواب دادند. خلبان یک فروند جنگنده F-16C که نقش دشمن فرضی را در قالب اسکادران 64 ام بازی میکرد، نخستین سرنگونی F-22 را در تمرینات موسوم به Red Flag به ثبت رساند. سرهنگ دوم Dirk Smith (فرمانده اسکادران 94) چنین گفت: «دست کم نیمی از پرسنل اسکادران 94 ام، کمتر از 50 ساعت را با اف-22 سپری کردهاند و از توانمندی شگفتانگیز اف-22 بیخبر هستند و البته هر خلبانی نیز اشتباهاتی دارد. زیبایی کار تمرینات Red Flaq در این است که ما می توانیم صحنه نبرد فرضی را ترک کنیم و تاکتیکهای خود را برای نبرد با دشمن در قالب یک برنامه پیش بینی شده تمرین نماییم، اشتباه کنیم، درس بگیریم و بسیار تواناتر برای نبرد حقیقی آماده شویم.»
.
به نظر من، ایرادات پیش آمده برای اف-22، بهترین راه برای بهبود توانمندی هایش است و اگر یک جنگنده در داگفایت فرضی با سایر جنگندههای آمریکایی همچون اف-16 از دست برود، یک تجربه ژرف برای گروه سربازان اف-22 بدست خواهد آمد که چگونه آنها از تلهء یک نبرد بی سرانجام با خلبانان خارجی باتجربه که اساسن هواپیماهای متفاوتی را هدایتی میکنند، دوری کنند و این نکته را خلبانان تکخال جنگندههای Su-30 هندی یا خلبانان بسیار باتجربه Su-27 روسیه و حتا خلبانان تراز اول نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا که با جنگندههای تازه وارد Eurofighter پرواز میکنند، تأیید کردهاند. بدین جهت دور از ذهن می رسد که نیروی هوایی ایالات متحده بخواهد پرواز رپتورها را محدود کند و آنها را تنها در برخی تمرینات کنترل شده بسیار معروف شرکت دهد. شاید زمان آن فرا رسیده است که اف-22 ها برای شرکت در برخی تمرینات آموزشی بیشتر شرکت داده شوند.
.
پیوندها:
چگونگی سرنگونی نخستین اف-22
دیدن فیلمی از اف-117 سرنگون شده
.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر