۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

یادبود دلاورمردان 18 تیر


به یاد دلاورمردان قيام 18 تير 1359

زنده يادان 18 تير 1359 هميشه به ياد ايرانيان خواهند بود. فراموش نکنيم در روزي که دانشجويان را به عنوان قرباني و هديه به فاطمه زهرا و نایب خیالی امام زمان از بلندي های خوابگاه دانشجويان به پائين پرتاب مي کردند در 18 تير 1359 تعداد زيادی از دليران ارتش شاهنشاهی ايران که خيال پس گرفتن کشور کوروش از ملايان مکار و پس مانده های اعراب را داشتند يکی بعد از ديگری در راه ميهن به وسيله اسلامپرستان تيرباران شدند. هر سال در 18 تير همچنان به ياد آنان و قربانيان فاجعه دانشجویان مظلوم کوی دانشگاه در 18 تیر 1378 و 1388 خواهيم بود.
.

Free Image Hosting At img98



کودتای پايگاه شاهرخي (کودتای نوژه)

قبل از شرح کوتاه از آن وافعه لازم به يادآوريست که اين قيام از آنرو به کودتای نوژه معروف شد که جمهوری اسلامي نام پايگاه هوایی شهر همدان را از «پايگاه شاهرخي» به پايگاه نوژه تغيير داد بود (سرهنگ نوژه از افسران طرفدار جمهوری اسلامي بود که در جنگهای کردستان کشته شد) و چون مرکز عمليات هوایی کودتا قرار بود از اين پايگاه آغاز شود، به اشتباه به جای کودتای پايگاه شاهرخي، به کودتای نوژه شهرت يافت.

در روز 20 تير ماه 1359 برابر با 11 جولای 1980 (دو روز پس از کشف قيام 18 تير)، ابوالحسن بني صدر رئيس جمهوری اسلامي به اتفاق سرهنگ جواد فکوری فرمانده نيروی هوایی و مرتضي رضايي يکي از مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در يک برنامه تلوزيوني شرکت کرد و از کشف يک کودتای نظامي به منظور براندازی رژيم جمهوری اسلامي پرده برداشت. در اين تاريخ 513 روز از چيره گي اهريمنان بر ايران زمين مي گذشت و کشتار بي امان ايرانيان و ويراني ايران به شدت ادامه داشت. پادشاه فقيد ايران، محمد رضا شاه پهلوی آريامهر در قاهره و در يک بيمارستان نظامي آخرين روزهای زندگي خويش را مي گذراند. 52 تن از ديپلماتهای آمريکا همچنان در اسارت گروهي عقب مانده ذهنی معروف به دانشجويان پيرو خط امام بسر مي بردند و دکتر شاهپور بختيار به نام نخست وزير قانوني ايران، در کشور فرانسه (پاريس) دفتری گشوده بود که برای براندازی جمهوری اسلامي فعاليت مي کرد.

شرکت کندگان در اين قيام با اينکه مي دانستند در صورت دستگيری کمترين مجازات آنان مرگ است، همچنان با دل و جان خطر را پذيرفتند و آنچنان غافلگير شدند که نتوانستند تيری به دشمن شليک نمايند. در طول اين دستگيريها، تنها زنده ياد ستوان ناصر رکني بود که به هنگام مراجعة پاسداران به خانه اش برای دستگيری او، فرصت يافت به آنان تيراندازی کند و پاسداری بنام محمد اسماعيل قرباني را از پای درآورد.
.

دلاورمرد جاویدنام: تیمسار خلبان آیت محققی (دارنده بیشترین ساعت پرواز با اف-4 فانتوم)

اعدام ها فله ای از روز يکشنبه 29 تير ماه 1359 يعني 11 روز پس از کشف اين قيام با حکم شيخ ريشهری حاکم شرع بیدادگاههای انقلاب اسلامی آغاز شد و در اين روز زنده يادان سرتيپ خلبان آيت محققي، سرگرد خلبان فرخ زاد جهانگيری، سروان خلبان محمد ملک و سروان بيژن ايران نژاد ثابت افسر فني نيروی هوایی اعدام شدند.

يکي از شرم آورترين اعمال انجام شده در اين رويداد که در نوع خود در تاريخ کم نظير مي باشد، تيرباران جوان 18 ساله «شهريار نور» است. سرهنگ «امير هوشنگ نور» که در اين قيام شرکت داشت و مقداری سلاح نيز در زيرزمين خانه اش کشف گرديد، برای نجات جانش به خارج گريخت، ولي ملايان فرزند 18 ساله او را به گرو زنداني کردند و تهديد نمودند که اگر «امير هوشنگ نور» خود را تسليم آنان نکند، پسرش شهريار را تيرباران خواهند کرد و با انجام اين تهديد خود، يعني کشتن پسر بجای پدر، لکة ننگ بزرگ ديگری از خود در تاريخ برجای گذاشتند.

اين کشتارهای وحشيانه تا روز دوشنبه 31 شهريور ماه 1359 که زمان حمله ارتش عراق به ايران بود همچنان به شدت ادامه يافت. در طول اين 65 روز، رژيم جمهوری اسلامي 115 نفر از بهترین خلبانان، چتربازان، توپچيان و افراد نيروی ويژه ايران را به جرم شرکت یا همراهی در اين کودتا تيرباران کرد و گوئي با تيرباران شاهين های بلند پرواز و توپچيان ايران، صدام حسين عراقي را برای حمله به ايران دعوت مي کنند. کشف اين قيام سبب گرديد که دولت عراق با آسودگي از ناتواني نيروی هوايي ايران به سرزمين ما بتازد و يک جنگ ويرانگر 8 ساله را به ايران و ايرانيان تحميل کند و تهديد آقای جيمي کاتر رئيس جمهور آمريکا را به خميني عملي سازد. و خميني تکرار مي کرد جنگ نعمت است!
.

Free Image Hosting At img98

دلاورمردان 18 تیر 1359 : نامتان در تاریخ ایران جاودان باد

عکسهاي جانباختگان پادگان شاهرخي (نوژه) 18 تير 1359

اسامي جانباختگان پادگان شاهرخي (نوژه) 18 تیر 1359

مقاله ای از شهرام جاويدپوردر مورد قیام 18 تیر 1359
.

۱ نظر:

  1. درود بر ارش عزيز.
    سپاس از مطلب شما.قبلا هم در اين مورد مطلبي داشتيد.اما در مقاله شما به چگونگي افشاي اين عمليات چيزي نوشته نشد.طرح ريزيه كودتا چگونه بود؟ چگونه چند افسر نيروي هوايي قادر بودند كودتاي موفقيت اميز اجرا كنند؟و ضربات كوبنده به پيكر ان بزنند؟

    پاسخحذف

facebook